Wednesday, November 12, 2008

Matematik Dan Sains Dalam Bahasa Inggeris??

Pengenalan mata pelajaran matematik dan science di dalam bahasa inggeris bermula pada tahun 2002. ia merupakan cadangan dari mantan perdana menteri kita ketika itu iaitu Tun Dr. Mahathir Mohammad. Pendekatan yang bagi sesetengah rakyat yang menganggap bahawa kita tidak lagi patriotik bagi memartabatkan bahasa kebangsaan kita. Bahasa inggeris membolehkan kita menyeberang jambatan ke dunia yang lebih maju lagi dan menjadikan kita lebih hebat.

Bagi saya pendekatan dalam bahasa inggeris ini merupakan salah satu cara yang bijak bagi mendekatkan kita dengan bahasa perantaraan dunia ini. Adalah baik jika kita meneruskan pendekatan ini kerana saya merasakan ia tidak menjadi beban kepada pelajar untuk memahami sains dan matematik ini dalam bahasa inggeris. Inilah pendekatan yang akan kita cuba, sudah tentu akan ada masalah. Pasti ada seperti dalam bahasa inggerisnya “glitches” tetapi menjadi tugas kita untuk mengatasi segala masalah. Jika nak tunggu nak buat sesuatu dengan mengunakan proses biasa, mungkin kita tidak akan berjaya. Mungkin kita akan mengambil masa yang terlalu lambat di masa yang sama orang lain dah pergi jauh ke depan.Saya rasa cadangan Kementerian Pendidikan untuk menukarkan kembali pembelajaran matematik dan sains dalam bahasa melayu seperti berpatah balik selepas berjalan separuh jalan. Saya tidak merasakan bahawa pendekatan bahasa inggeris ini satu faktor utama kemerosotan pelajar belajar kerana tiap tiap tahun saya melihat semakin ramai pula pelajar yang mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan.

Kenyataan bekas Ketua Menteri Sarawak iaitu Tan Sri Abdul Rahman Yaakub(merupakan salah sorang pemimpin yang saya hormati) yang menyebut bahawa” "Saya membantah keputusan itu sekeras-kerasnya dan pihak berkaitan perlu mengajar kedua-dua subjek itu semula dalam bahasa Melayu," katanya selepas berucap pada majlis Wacana Ilmu bertajuk Pembangunan Pendidikan di Sarawak, anjuran Institut Aminuddin Baki di Pusat Maklumat Islam (PMI)”

Beliau yang juga pernah menyandang jawatan Menteri Pendidikan pada tahun 70an juga menyebut ketika beliau meyandang jawatan beliau menghadapi kekurangan guru pada zaman itu dan terpaksa mengimport guru dari Indonesia. Bagi saya, pada ketika ini, kita mempunyai ramai guru yang berkebolehan untuk mengajar murid murid dalam bahasa Inggeris.

Saya akui, apabila kita cuba mempercepatkan sesuatu, atau dalam bahasa inggeris “leap frog”. Atau lompat katak. Cara inilah yang selalu dilakukan oleh kita. Apabila kita cuba mempercepatkan proses dan apabila kita percepatkan proses, tentulah ada masalah dan terpulanglah pada kita untuk kita mencari jawapan kepada masalah ini. Saya disini mengulangi pendirian bahawa saya merasakan penukaran semula pembelajaran matematik dan sains dalam bahasa melayu bukan satu langkah yang bijak.
(sesuatu Bangsa yang berjaya dinilai daripada kecekapannya dalam semua bidang dan adalah pentingnya bahasa inggeris bagi kita untuk membolehkan kita terbang dengan lebih tinggi lagi)

No comments: